Opel Stock

Hyundai IONIQ 5 N е без аналог (Видео)

Hyundai IONIQ 5 N е без аналог (Видео)

Hyundai IONIQ 5 N е без аналог (Видео)

Реклама Peugeot 408
От Леонид Селиктар

Бъдещето на автомобилния свят без съмнение е свързано с електрическата мобилност. За добро или не чак толкова, трансформацията по всяка вероятност ще се случи по-далеч в бъдещето, но все пак е неизбежна. И тя ще се превърне във факт не поради наложени ограничения и/или държавни политики за подпомагане, а просто в резултат на промяната във вижданията и желанията на потребителите.

Електромобилите са готини. Тихи, бързи и с изначално еко-отговорен експлоатационен живот. Спортните автомобили от друга страна са също така бързи, шумни, лакоми и емоционални. Какви обаче са спортните електрически автомобили? С изключение на няколко нишови пазарни предложения от страна на луксозни марки, към момента спортните електрически автомобили са Hyundai IONIQ 5 N.

Анонсираният от Hyundai през лятото на миналата година IONIQ 5 N е истински еднорог на автомобилния пазар. Това е автомобил, който грабва погледа, сърцето и разума, и ги държи в едно високоадреналиново измерение буквално до момента, в който батерията му свърши. За радост, тук зареждането е пословично бързо- с капацитет от 350 kW, в резултат на което е възможно генерирането на заряд от 10 до 80% за едва 18 минути. Интегрираният на борда батериен модул пък е с капацитет от 84 kWh.

Основното предимство на IONIQ 5 N е отличната технологична база на която е развит, а именно "стандартната" версия на IONIQ 5. Сам по себе си този електромобил е един от най-интересните като дизайн и технология, и универсални като приложение, които могат да бъдат закупени към момента на пазара.

Също така, IONIQ 5 N нямаше никакъв шанс да се случи, ако не беше небезизвестният Алберт Бирман, който след 31 години в редиците на BMW Group и най-вече в емблематичното M подразделение, през 2015 година стана част от екипа на Hyundai и е основен двигател за реализирането на проекта N (N е след M ;)) за специално разработените спортни автомобили на корейската марка. Към момента, със специална N-версия в модификационното си портфолио могат да се похвалят моделите i20, i30 и i30 Fastback, Elantra (Северна Америка) и Kona. В процес на разработка е и IONIQ 6 N.

Измерението на успеха на Бирман в Hyundai, макар че той вече не заема основна движеща роля в компанията от 2021 година, но все пак е част от нея, е факт и неговото наследство продължава, в резултат на което имаме именно такова бижу като IONIQ 5 N. Отдадеността му към N идеята е до такава степен всепоглъщаща, че разработката на звука, симулирането на смяната на "предавките" и дори навлизането в прекъсвач на един спортен 100% електрически представител на подразделението е започнала много преди изобщо да се зароди и одобри самата идея по реализирането на IONIQ 5 N.

Нямаше да видим IONIQ 5 N и без невероятната решимост на марката да се включи в Световния рали шампионат (WRC), която беше демонстрирана през 2012 година и доведе до две световни титли при производителите и около 30 спечелени кръга.

IONIQ 5 N е не само първото изцяло електрическо предложение на N подразделението на Hyundai, но е също така и първото по рода си оборудвано със система за задвижване на четирите колела.



Спортният електромобил на компанията със сигурност трябва да бъде похвален също така не само заради изпълнението на първосигнално изникващото като бутафорно желание на екипа на компанията да направят електрическа кола със звук на истински V8 мотор, но и поради отличното усещане, доближаващо се опасно близо до реалното изживяване, по симулирането на осем предавки на една илюзорна интегрирана роботизирана предавателна кутия.

При Hyundai IONIQ 5 N е постигнато отлично симулиране на осемстепенна трансмисия с двоен съединител, като преминаването по предавките може да бъде в автоматичен или ръчен N e-shift режим. При избор на втория, това се реализира с помощта на пера зад волана. Софтуерът на електромобила може да симулира градация в "оборотите", като дори забавя "развъртането" на несъществуващият ДВГ, ако е избрана по-висока предавка. В същото време, електромобилът, подобно на спортните ДВГ коли, идва с прекъсвач, при достигането на който осезаемо се усеща забавянето на ускорението и е необходимо преминаване на по-висока предавка. И когато го направите, приливът на мощност към двигателите моментално се усеща и ускорението продължава. Всичко това е съчетано с наистина приятно и добре конфигурирано аудио изживяване, в това число и пукоти от anti-lag система от несъществуващата изпускателна система.

По време на разработка на IONIQ 5 N, екипът на подразделението е имал изключително тежката задача не само да създаде спортен електрически автомобил, но и то такъв, който да не "клюмне" като параметри след няколко минути на състезателната писта. В успешното реализиране на тази инициатива имахме възможност да се уверим по време на организиран от българския вносител на Hyundai тест на пистата НАВАК в Сърбия, където колите бяха подложени на няколко серии темпови обиколки, драг стартове и дрифт изпитание.

Макар и сериозно доработен, екстериорът на електромобила е една от най-малко променените елементи на колата. Въпреки това, разбира се, разлики в сравнение със стандартната версия на IONIQ 5 има. В резултат на промените по екстериора, в това число и аеродинамиката, IONIQ 5 N се отличава с нови пропорции и габарити, като отстоянието му от пътя е намалено с 2 сантиметра, купето е с 5 сантиметра по-широко и с 8 сантиметра по-дълго, като основните фактори тук са промените в дизайн на предната част, интегрираният заден дифузьор и издълженият заден спойлер.

IONIQ 5 N е изпълнен с двумоторна задвижваща система, като предният от двигателите е с мощност от 238 конски сили, а задният с 303 конски сили. Общата налична мощност е 609 конски сили, но в режим N Grin Boost, наличен за активиране с бутон на волана, тя достига 650 конски сили.

Една от най- интересните иновации при IONIQ 5 N e неговата система за управление и контрол на батерията, която предлага специално конфигурирани режими на преподготовка за оптимален температурен режим, в това число Drag за работа с пълна мощност, Track за възможно най-ниска температура в продължение на повече обиколки, Sprint и Endurance.

Бордовата система на IONIQ 5 N определено изисква известен период за разучаване и свикване, като инженерният екип не е спестил от възможностите за персонализация на работата на почти всеки от основните елементи и агрегати на автомобила. Колата идва със специално разработени функционалности и системи като N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer за оптимален дрифт, N Torque Distribution за разпределение на въртящия момент между предните и задните колела, N Launch Control за оптимално потегляне от място с три нива на сцепление и други, обещава възможност за ускорение от 0 до 100 км/ч за 3.4 секунди и максимална скорост на движение от 260 км/ч.

Аудио функционалността N Active Sound+, основната задача на която е да бъде използвана в комбинация с ръчния режим на превключване на предавките на електромобила (N e-shift) предлага избор между три специално разработени аудио шаблона- Ignition, Evolution и Supersonic, като изживяването се реализира с помощта не само на осем вътрешни, но и две външни говорителя.

Дълбочината на бордовата система достига и до такива нива, че при избор на състезателна писта от предварително въведените, IONIQ 5 N пристига на нейната територия с оптимални температурни параметри на батерията и е в състояние да направи анализ на стила на шофирането и да даде N Race прогноза за подобрение на времената и оставащ брой обиколки на базата му.

IONIQ 5 N разполага и със система N Road Sense, която автоматично препоръчва активирането на режим N, когато бъдат открити двойно извити пътни знаци.

Говорейки за спортно шофиране, не може да не кажем, че в допълнение към специално оптимизираната система за регенериране на инерционните сили, която работи и като спирачна такава с 0.6 G забавяща сила (N Brake Regen), IONIQ 5 N е оборудван с най-големите и ефективни спирачни апарати от който и да било друг модел на марката, като предните дискове на електромобила са с диаметър от 400 мм, а задните са с такъв от 360 мм.

На фона на наистина екстремните и доближаващи се близо до тези на състезателните автомобили възможности на IONIQ 5 N, електромобилът идва с още една разкошотия. Той е и напълно адекватно решение за ежедневна, в това число и семейна, мобилност.

Интериорът е просторен и функционален, специалните спортни предни седалки са удобни дори и при заетост от по няколко часа, товарното отделение е почти същото като това при стандартната версия на модела, а вътрешността е отлично шумо- и виброизолирана.

Още едно достойнство, което IONIQ 5 N наследява от IONIQ 5 е функцията V2L (Vehicle-to-Load), която позволява на собственика буквално да използва интегрираната батерия на автомобила като външен източник на енергия за най-различни електрически уреди, в това число осветителни тела, домакински уреди, електрически велосипеди и тротинетки, къмпинг оборудване и други.



Нито текстът, нито снимките и видеата могат да бъдат достатъчни, за да се доближи читателят до истинската същност на IONIQ 5 N. Този автомобил е неимоверна емоция, а тя може да бъде изпитана само когато си зад волана. Назад

Галерия



Реклама Ford Summer Sale
Не пропускайте дори една новина!

Запишете се за нашият информационен бюлетин:

Получавайте най-новите автомобилни новини директно в пощата си. Можете да се отпишете от услугата когато пожелаете.

Подобни статии

Авто Новини Мотоциклети Тестове

Harley-Davidson Road Glide - Big Bagger Grand American Touring - видео

Май 02, 2024
Авто Новини Нови Модели Коли Тестове Авто глобус Dacia

Новата Dacia DUSTER: Просто повече DUSTER (Видео)

Апр 30, 2024
Авто Новини Тестове Електромобили Honda

Първа среща с електрическия SUV на Honda e:Ny1

Апр 29, 2024